Міцна, грамотна і якісна зчіпка автопоїзда забезпечується перевіреним і надійним з’єднанням двох його основних елементів – автомобільного тягача і напівпричепа. Зчіпка і розчеплення – дві найважливіші процедури, які проводяться перед початком і закінченням робіт, а також при зміні напівпричепа.
Виконувати ці процедури повинен досвідчений професіонал, який пройшов необхідний інструктаж і має всі необхідні навички і знання, включаючи теорію і практику.
Якщо зчіпка або розчеплення буде виконана невірно, цілком можуть виникнути такі проблеми, як:
Безпека і надійність зчіпки і розчеплення напівпричепів і тягачів забезпечується строгим дотриманням всіх вимог, норм і стандартів. Тільки в цьому випадку можна гарантувати доставку вантажу з точки А в точку В без будь-яких пригод.
Для виконання процедури зчіпки водій або його напарник повинен керуватися спеціальними інструкціями і документацією, які містять такі відомості:
Співробітники, зайняті на таких заходах, повинні пройти відповідний інструктаж. Вони читають інструкції та документацію, після чого розписуються у відповідному документі.
Всі операції, пов’язані з експлуатацією, ремонтом і обслуговуванням вантажних транспортних пристроїв, скоюються особами, які досягли 18 років і навчені безпечним методиками виконання робіт. Обов’язковою умовою є проходження вступного, первинного або повторного інструктажу.
Зчіпка і розчеплення – важливі процедури, які вимагають уваги і концентрації виконавця. Необхідна наявність рукавичок, захисного комбінезона, спеціального взуття та інших засобів індивідуального захисту. Крім того, буде потрібно строго дотримуватися всі кроки і етапи.
Будь-які заходи повинні починатися з оцінки справності:
При виявленні будь-яких проблем і неполадок слід негайно сповістити відповідальна особа і приступити до їх усунення (виконати ремонт або обслуговування ходової, гальмівної системи, рульового управління, світлової сигналізації і так далі).
Перед тим, як виконати зчеплення / розчеплення, потрібно виставити автотягач і напівпричіп на рівну поверхню. При цьому поздовжні осі на них повинні співпасти. Напівпричіп загальмовується стоянковим гальмом, під його колеса підкладаються упори. Дишло без підтримуючих пружин повинно бути встановлено на спеціальну опору.
Перевіряються всі сполучні шланги, система електропроводки (всі дроти необхідно прибрати і закріпити), закриваються і фіксуються борту напівпричепа.
Тягач під’їжджає заднім ходом до напівпричіпа, при цьому необхідно переконатися, що в небезпечній зоні немає сторонніх. Знаходиться між тягачем і причепом можна тільки після постановки тягача на гальмо стоянки і вимикання двигуна. Важіль КПП ставиться в положення «нейтрал».
Процедура включає в себе:
Зчеплення і розчеплення в ідеалі проводять дві людини, проте в особливих ситуаціях, коли немає інших варіантів, ця процедура може виконуватися і силами тільки одного водія.
Дуже важливо безпосередньо перед виїздом автопоїзда провести оцінку його стану. Необхідно перевірити повітряний тиск, тиск масла, працездатність звукових і світлових сигналів. Також перевіряється робота омивача, гальмівної системи, електрика. Обов’язкова наявність аптечки і вогнегасника.
Необхідно оцінити стан коліс і протектора, перевірити надійність сідельно-шкворневої зчіпки. Не забудьте очистити і протерти від бруду фари, ліхтарі і поворотники.
Процедура розчеплення проводиться в зворотному порядку. Для цього тягач та напівпричіп виставляються на відповідну рівну площадку, після чого виконуються наступні заходи:
Пам’ятайте, що тільки грамотне і правильне виконання робіт по зчепленні і розчеплення гарантує безпеку і довговічність експлуатації будь-якого транспортного засобу. Всі регламентні процедури повинні виконуватися точно і коректно, не можна пропускати жодного пункту інструкції.
В обов’язковому порядку необхідно виконувати регулярний технічний огляд із заміною робочих рідин і зношених елементів. Подібні процедури повинні виконуватися «автоматично» – з часом вони стануть звичкою і не викликатимуть жодних складнощів.